Det här med hälsa..

Jag läste denna blogg och kände bekymmer rynkan komma fram! Hon bloggade om olika tester på Iform.se och jag var tvungen att testa.  Jag gjorde testet "Tröstäter du?" Jag fick då svaret:

Socialätare:
Om det inte vore för fester, restauranger, kaféer och barer så skulle du säkert äta nyttigt. Men du går till överdrift när du är tillsammans med andra. Du kan inte hålla igen och äter allt som ställs framför dig.

Ett gott råd:
Försök att planera vad du ska beställa innan du går ut och låt dig inte frestas av menyn. Om du blir serverad en jätteportion så ät bara hälften.

Jag vet inte om jag övertolkar svaret nu, men jag kan inte låta bli att bli irriterad. Jag tolkar det som att jag slaviskt ska planera min kost och inte får unna mig något? Kanske tog jag i lite där men, näe.. Jag skulle lika gärna tolka det som att jag skulle vara för tjock och behöver dra ned på alla kalorier som möjligt och därför hålla igen då jag får god mat serverad framför mig. Självklart ska man ta dessa tester med en klackspark men hur många finns det inte där ute som säkert skulle ta detta test på allvar? 

Jag tycker att många tränings och hälsositer fokuserar för mycket på överviktiga människor. Hur ofta ser vi inte stora rubriker på hälsotidningar som "Minska 5 kg på 4 veckor" "Få den platta magen"? Självklart är det bra tips för de som vill gå ned i vikt. Jag kan bara inte låta bli att tänka på de som lider av anorexi och liknande som kanske mår sämre över dessa rubriker. Tyvärr kanske det inte finns så mycket att göra åt saken. Tidningsbolagen måste ju få marknadsföra sig, men det skulle faktiskt vara trevligt att få se lite fler artiklar om just viktuppgång. 

Jag tycker att hälsa handlar om ett välbefinnande och att må bra med sig själv och sin kropp. Ofta är just träning och bra kost en ångestframkallande faktor. Vilket verkligen är synd, det är inte så det borde vara. 

Någon som jag tycker har bra syn på hälsa är Ptfia. Läs!

Det blev ett långt inlägg, och klockan är mycket! Dags för sängen. God natt! 

Jag måste bara tillägga att jag tror att vissa tester kan vara en fingervisning och kanske till viss del en liten sanning. Men att tolka dem rakt av skulle jag nog inte göra. Jag är förövrigt verkligen ingen expert på området. Detta var bara mina spontana reaktioner sent en måndag kväll! Sköt om er!

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Anonym

tycker om dig också! puss

2012-01-31 @ 01:15:52
URL: http://amyroennholmbarnes.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0